Koopkrachtherstel door injectie van 18 miljard

We staan voor enorme uitdagingen. Een injectie van 18 miljard moet zorgen voor een krachtig koopkrachtherstel. De kosten voor energie, de inflatie, de kosten van levensonderhoud rijzen de pan uit. Aandacht voor inwoners en ondernemers is noodzakelijk. Warm de winter door. Daar moeten we voor zorgen.

Koopkrachtherstel door injectie van 18 miljard

Het kabinet, onder leiding van Mark Rutte, heeft haar verantwoordelijkheid genomen. Misschien heeft het iets te lang geduurd en misschien is het nog niet allemaal uitgewerkt, en zijn de voordelen van onze inwoners nog niet helemaal zichtbaar, maar de teerling is geworpen. De uitdagingen zijn enorm. Eerst een twee jaar durende Covid-19 crisis die onze samenleving in de greep heeft gehad en blijvende invloed heeft op het samenleven en samenwerken in gemeenten en bedrijven. En in 2022 het begin van de oorlog in de Oekraïne met alle gevolgen van dien. Alles in Nederland is duurder geworden. Mensen hebben niet meer geld gekregen, daardoor kunnen veel mensen minder kopen. De energiecrisis is voor onze inwoners het meest merkbaar.

Wat gaat het kabinet eraan doen.

voor middeninkomens en het MKB wordt de energierekening verlaagd;

mensen met weinig geld krijgen een toeslag voor energie via de gemeenten;

minder betalen aan de pomp;

de lonen moeten hoger worden. Daarvoor worden het minimumloon, uitkeringen en de AOW in 2023 verhoogd. De zorgtoeslag, huurtoeslag en het kindgebonden budget worden hoger;

inkomstenbelasting wordt voor iedereen verlaagd en voor werkenden het meest;

ondernemers worden extra gesteund en we versterken het MKB.

Wat wil VVD Voerendaal.

In de laatste raadsvergadering heeft de VVD Voerendaal een motie ingebracht, die door alle fracties in de gemeenteraad, wordt gedragen. De motie heeft de titel “Warm de winter door”. De motie is aangehouden tot de begrotingsbehandeling 2023 zodat duidelijk wordt wat de impact is van Prinsjesdag. De VVD Voerendaal wil aandacht voor onze inwoners en concrete acties voor onze gezinnen, verenigingen en ondernemers. Denk specifiek aan onze bakkers, slagers en boeren. Als de oplossingen van het kabinet niet voldoende zijn voor onze inwoners en ondernemers willen wij als VVD Voerendaal zorgen dat er iets extra’s gedaan wordt. Als we 15,3 miljoen uittrekken voor de Open Club Klimmen dan is er ook miljoenen ruimte voor steun aan onze inwoners, ondernemers en verenigingen. Specifiek kijken wij naar het MKB waar het kabinet ook nog haar best voor doet. We willen niet kijken of landelijk of lokaal meer verantwoordelijk is. We willen gewoon geld op de plank hebben liggen om in te zetten waar en wanneer nodig.

Het geld is er.

Onze algemene reserve is de laatste jaren gevuld met extra bijdragen vanuit de landelijke overheid. Uiteraard is geld van landelijk gevuld vanuit belastinggeld van inwoners en vooral de economische motor van Nederland: het MKB. De komende Voerendaalse begroting zal uitwijzen hoeveel geld van de miljoenen algemene reserve over is om direct te investeren in Voerendaalse inwoners, gezinnen, verenigingen en vooral MKB’ers die meer steun mogen. En is er geen ruimte om te investeren, dan moeten we die creëren. Overigens merken wij op dat alle partijen warm tegenover onze motie staan. Dus we vertrouwen op de samenwerking in de Raad. Want we voelen allemaal dat het tijd is om een politieke keuze te maken vóór onze Voerendalers.

Coen Faessen

Raadslid VVD Voerendaal