Aandacht voor kwetsbare burgers

Onder meer als gevolg van de oorlog in Oekraïne worden onze inwoners geconfronteerd met grote kostenstijgingen. Zeker voor diegenen die op dit moment van een uitkering, klein pensioen of ww moeten rondkomen, is dat heftig en soms onbetaalbaar. Ook vandaag in de commissie Samenleving heeft VVD Voerendaal aandacht gevraagd voor de smalle beurs van de sociaal zwakkeren.

Sociale Dienst Kompas

De laatste maanden stijgen de kosten voor levensonderhoud en energie fors. Voor veel alleenstaande inwoners en gezinnen is de grens van betaalbaarheid nu of binnenkort bereikt. We hebben gevraagd aan het college of er meer aanvragen zijn voor inkomensondersteuning en/of vragen naar passend werk bij de medewerkers van de Sociale Dienst. Het college had op dit moment geen informatie en komt erop terug.

Omnibuzz

Op het punt van het gemeentelijk bijzonder vervoer Omnibuzz wijzigt de gemeentelijke kostenberekening. We hebben een toezegging gevraagd en gekregen van wethouder Pierre Verbraak dat voor de inwoner-gebruiker er financieel niets verandert gedurende de looptijd van het contract met Omnibuzz. Minstens tot 2025 en evt. zelfs tot 2028 wijzigt niets voor de inwoners. En dit wordt nu ook in het raadsvoorstel opgenomen.
De inwoner blijft dus het gelijke (lage) bedrag betalen wat hij gewend is. Op het vervoer komt gelukkig géén kostenstijging.

Skaeve Huuse Ubachsberg | 4 oktober inloopbijeenkomst

Er was een brief van Sint Hubertus Ubachsberg ten aanzien van de communicatie rond de vestiging van 2 Skaeve Huuse nabije het Voetbalveld/Schuttersweide. Van het college begrijpen wij dat in overleg met de inwoners is aangegeven dat de communicatie beter had gemoeten. De lessen zijn opgepakt en onlangs is huis-aan-huis een brief bezorgd met een uitnodiging om naar de informatiebijeenkomst op 4 oktober as te komen.

VVD Voerendaal roept de inwoners op om daarnaartoe te gaan en hun mening te laten weten aan het college van B&W. Uiteraard houden wij dit dossier ook in de gaten vanuit onze controlerende taak. Wij zijn van mening dat gezien de grote maatschappelijke belangen en risico’s voor de samenleving in Ubachsberg controle aan de voorkant benodigd is. We nemen hier nog actie op om voor uw belangen op te komen.

Nabrander: de verwarming in het gemeentehuis stond op standje bloedheet. Ondanks onze oproep vorige week om de temperatuur alvast terug te zetten naar 19 graden om het goede voorbeeld te geven.